Sunday, December 14, 2008

otousan...arigatou...

"ayah..nak game nih"....

"ayah...nak beli baju batman.."

"ayah...nak senapang"

letey x letey gak aa ayah aku melayan kerenah anak laki die nih time kecit2 dlu....kelaka lak bile aku teringat kisah aku memberontak bile ayah aku xnak beli senapang mainan kat pasar malam..aku lari masuk bawah meja gerai jual mainan tuh...

semalam time aku baito kat wayang tuh..agak ramai aa org yg masuk keje sekalik..so keje cm rilek2...aku isi mase lapang ngan berangan..huhuu..teringat blk kisah lame2...teringat aa time kecit2..byk kali permintaan nak beli mende2 mainan ke baju batman ke ditolak...tp bile aku pk blk...x penah bapak aku tolak permintaan kalo nak beli makanan..kalo nak askem ke...gule kapas ke...lg satu mende yg ayah aku x penah tolak kalo aku nak beli..buku....hahaha.....

penah sekalik aku duk kat tempat mainan kat satu shopping complex kat Ipoh..sbb nak beli mainan batman..ade topeng..mantel..n cm sarung tgn leh tembak2...ahahhaa...tp ayah aku ttp berkeras xnak bg gak...siap on da way blk tuh..punye aa nak memberontak...rilek jek aku bukak pintu kunun2 nak terjun...patuh ayah aku berenti kat tepi jalan..mmg masak aa aku kene...tp sampai skang..kalo nek kete...mesti ayah aku cek lock kete byk kali...wpon skang aku da berumor 23 tahun..punye aa kasih syg ibu bapa nih x berubah...

sekang aku slalu masuk baito..sbb nak cover duet utk bayar utang kete aku lg skett..nak repair kete skett...n fam n awek nak dtg....buat aku gelupo skett..lg2 bile aku terpakse lak gi tokyo lak tetibe..wat experiment...xleh nak baito nak kumpul duet...fam aku bajet nak dtg seminggu...nak readykan makanan..n tmpt tinggal...(wapon bukan aku sapot sepenohnye nnt)..aku da mule rase susah n risau ....tp bile pikir blk.....sumpah aku mule paham sebab ape ayah aku xleh nak beli sume mende yg aku nak mase kecit...satu maybe nak latih supaya x manja sgt...sebab lg satu...maybe sbb kalo da beli sorg..kene beli yg len gak(adek beradek len gak)..kene adil..so kalo tetibe aku da beli mainan mahal..sume mesti dpt gak...kesannye...budget belanjawan keluarga nnt lari aa....tuh sbb xleh nak beli suke2 jek mende aku nak mintak....

byk rupenye yg perlu dipikir..slalu dlu pikir gaji ayah rm3k..xkan aa beli mainan pon xleh..rupenye ada plan lain yg ayah n mak aku pikir...n byk mende len lg yg perlu di amik kesah dr mainan aku..makan minum aku..umah ..tempat tinggal...duet blanje nak blaja..kos belajar...sume tuh...plan utk mase depan lg..anak makin besar..duet makan makin byk..kete nak kene besar..umah nak kene besar..selesa...for many reason..ayah2 nih sume teros carik rezeki..aku nih..br 5 ari stret masuk keje..da penat..da malas...da aa baito jek...tp bile fikir nak cover utk fam sume..br cm dtg semangat nak usaha...aku rase cmtuh gak aa ape yg ayah2 nih sume rase..bekerja utk keluarga..sanggup usaha keras nak bg makan,tmpt tinggal n sume utk anak2 ..isteri....

sumpah terase jauh di sudut ati..respek gile kat ayah aku..n berterima kasih gile sbb sapot aku makan n blaja sume...hehehe...da 23 thn nih..die n mak aku sapot aku...aku nih baru nak bajet utk fam dtg seminggu....nak carik duet utk jalan..n makan..umah pon maybe tumpang kouhai..da pening kepala...da macam2 kelam kabut...baru sekejap..nih ayah aku n mak aku..da bape thn berhadapan ngan masalah yg same....pikir cmner nak provide foods,educations ,tmpt tinggal...huhuhu.....

mekasih ayah!mekaseh mak!

No comments: