Tuesday, December 16, 2008

ilmu masih x ckop jgn nak berlagak handal...

assalammualaikum

16hb Disember 2008

koordinasi pada pukol 2.12 ptg----> meja Morita sensei

kebusanan...experiment ari nih xleh nak sambung sbb ade mesyuarat tergempar antara sensei2 toyo university...dihalau dr meja mesyuarat..disuruh duduk kat meja Morita sensei...ati terase nyesal n panas bile tgk member aku yg lg sorg da tido nyenyak atas meja Wada sensei..meja tuh clear..sebaliknye meja aku byk brg...pc yg mahal..buku..file..mauh aku terlelap..leh terkuar air liur basi kang..mauh aku kene terajang dek sensei2 toyo university nnt....

aarrghhh...mata melilau mencarik hiburan...nak men game dlm pc depan aku nih..mauh kene sekeh ngan katsuyama sensei(sensei utk research aku kat fukui university)...die folo gak..tp die duk seblah meja aku antara meja yg aku n membe aku duk skang...

mate masih cube menahan ngantuk..sambil cube menghiburkan diri menatap screen saver pc morita sensei...fuuuhhh....tarik napas lega bile tersedar MD player aku ade dlm poket jaket aku...layan~~~~.................

tgh sebok melayan lagu indon dalam MD aku nih..terpandang satu bende yg agak menarik...ketas copy dr sebuah buku teks..psl research aku skang..pasal ecthing process on photonics crystals....bab 2...tp dalam bahase jepon aa...aku pon x paham...terase diri nih agak bengong pon ade..sensei yg da dpt title "pro" dlm bidang nih pon..still bace buku ttg ape yg die wat da bape puloh tahun...da aa buku tuh cm basic nye buku...terlintas di kepala aku yg sedang kosong nih...name pon manusia..adakala terlupa..adakala mmg tatau...xkan cukop ilmu di dada..mmg akan ade ilmu yg kite tatau..Islam pon menyuruh menuntut Ilmu biar ke negeri China..hahaha.......

jam da menunjukkan pukol 3 ptg....baru leh bergerak ke Clean Room terletak 50m dr bilik opis sensei2 toyodai nih...kali nih aku buang sume rase malu...aku x kesah ape org nak ckp..or nak kutuk...aku tny Morita sensei sume mende yg aku x paham pasal research aku nih...bile aku nye point x sampai..aku bertanye lg..sbb br td aku sedar..org yg pro pon ade bende x paham..nih kan aku yg br belajar stahun jagung..tp sweet corn mmg best..haha...so die mesti paham..byk mende aku x paham...byk kali gak aku tny...tp bile Morita sensei terangkan sume mende..aku rase puas...sbb mungkin aku x paham sume mende..tp aku lebey paham dr aku diri aku yg semalam...

Pkol 5 ptg...mase utk men"shut down" kan machine yg aku gune..letey beb nak off machine kali nih..sbb makan mase 2 jam..so aku duk menatap buku nota aku pasal experiment aku n data yg telah aku amik ari nih dan semalam..duk termenung..berpikir..mencarik kaitan dan cube memahami ape yg sdang aku buat..n ke mana arah tuju research aku...tetibe aku tersentak...

terlalu byk mende yg aku terpikir..n kebanyakan nye adalah masalah akan dtg utk research aku..bile aku ckp kat kawan aku yg lg sorg tuh..die pon cm x terpikir pon masalah2 yg aku pikirkan..siap nak gi call sensei nak tny ape nak wat..sori aa member aku nih poyo n semangat skett...wapon masalah2 tuh mungkin akan menyusahkan aku nnt..n kebykan masalah tuh akan menyebabkan kegagalan kat research aku..tp aku rase seronok..tatau kenapa...mungkin sbb selama nih..aku hanye ikut jek arahan..ape sensei suh wat..buat jek...tatau aper...bile aku leh berpikir n mengeluarkan pendapat n idea..aku rase seronok..sbb da lame aku wat cmtuh..terlalu lame...mungkin sejak aku sampai di bumi jepon nih...aku lebey cenderong mengikut arahan tanpa memahami ape2...huhu...tp ari nih satu situasi berlainan terjadi..6 bulan dlu...aku sebok menyiapkan n membina alat experiment utk menguji Photonic Crystals yg akan aku buat kat toyodai nih bulan satu nnt...tp dlm mase seminggu di sini utk kali kedua...aku mule paham ape yg research aku nye tujuan n motive sebenar...n bile dipikir betol2..ape yg aku wat utk 2 bulan awal2 dlu alat utk menguji crystal nih..mungkin xleh gune pon nak test menatang nih...hahahaha......dlu membuta tuli wat..tanpa paham pape..skang bile da paham skett..br tauh ape yg x kene n cm terase kelaka lak...buat bende yg mungkin xde motif..tp xleh wat ape aa..mase tuh x tauh pape...n malas lak tuh nak ngaji...skang bile da paham skett..br terase...len gile keje org yg berilmu n kurg berilmu nih..ade pekdah n xde pekdah tuh byk beza..buang karan n mase jek kalo buat keje xde pekdah...hahaha....br aa tersedar..wapon mungkin aku da nak grad dr uni nih..masih byk lg mende aku kene blaja...n xleh stop blaja...haha..poyo gile aku...mmg kene carik aa ilmu tuh...masih byk lg yg x tauh...haha..umo da 23 thn..da besar pjg...da tue da..kalo umo average tuh..da 1/4 idop da...hahaha..br sedar kebenaran nih..hahahha...tp bak kate org uganda..better late than never...

yosh gambare!!

hauhauhaua

No comments: