Friday, September 19, 2008

pandai2 ckp..sdr tanggung..haha

assalammualaikum

walaupon tajuk tuh nampak agak kasar...n maybe ape yg akan aku tulis nih pon agak kasar..tp ini hanye pendapatan..eh..pendapat aku jek..wpaon aku bukan laa org yg plg layak utk menegur..mungkin kali nih coretan utk mengingatkan diri sdr dan diri kawan2...so awal2 lg mintak maap aa kalo ade yg terase ke...same2 aa amik iktibar...

ayat yg sering kiter dgr....

"at least aku x pakai tudung pon..xde aa cm minah tuh..pakai jek tudung..tp perangai...busuk"

"asal x pakai tudung jek jahat??yg x pakai tudung sume tuh sebenarnye ade jek lg jahat"

lebey kurg cmtuh aa ayat yg selalu aku dgr..sampai ade sekalik tuh..sharifah amani kut..ke sharifah aleeya ek..sharifah amani kut..dlm citer ape ntah..drama melayu aa..time aku tempel kat bilik member aku..ade gak ckp cmtuh...dialog die lebey kurg cenggituh aa...

kate org..kalo nak bercakap..bia penoh ilmu di dada..kalo x malu diri sdr...tatau ckp tatau..jgn nak memandai...

cm ade sorg artis..aku ingat lg..dlm melodi bulan pose..deja moss artis jempotan..time tuh host ogy ahmad daud lg...ari ahad..lepak2 depan tv ngan fam aku..rilek jek ogy nih fire..ckp yg si deja moss nih ..da byk kali gi umrah..tp balik...pakai sexy n bukak tudung blk..kejap jek pakai tudung...ngan rilek nye deja moss jawab..."dalam Islam xde paksaan..so saye amalkan aa prinsip tuh"..lebey kurg kut ayat die..wallahuallam..tp time tuh ayah aku geleng dgr ayat tuh...
jgn ckp sembarangan kak oi..paksaan tuh dlm memlok Islam..bile da pelok Islam..sbg Islam..kene laa patuh.. name pon peraturan..kalo laa bawak kete atas jalan...ko bawak laju..patuh kene tahan...ckp kat polis tuh..awak xleh paksa saye ikut peraturan nih jalan..agak2 aa....kalo x makan boot polis tuh..leh kut rase helmet polis tuh..hahahaha so pikir2 aa gak....len kali kalo x paham betol2..ilmu x penoh..diam itu lebey baik..belajar dlu..

balik pada isu yg awal..bezakan org yg pakai tudung and yg x pakai tudung..

YA...aku akui..bukan sume minah bertudung baik..or bukan sume minah tidak bertudung itu jahat...tp itu bukan masalah aurat..bukan semestinye pakai tudung jek otomatik jd baik..itu masalah perangai org itu..dan setakat mane ilmu di dada org tuh..kalo pakai tudung kerana ikut2..or fesyen..mungkin perangai pon x bape betol...ade jek minah yg x bertudung..tp hati baik..mungkin x dpt hidayah lg..or kalo kate org mesia..seru nak pakai tudung...

tp aurat itu masih termaktub dlm ajaran islam supaya ditutp..aku pon kadang2 fail gak dlm mematuhi syarat2 tutup aurat nih...tp jgn laa sampai nak bercakap hebat pule...bezakan2 org yg pakai menutup aurat dan tidak...amiklah cth yg baik shj dr org..yg x baik jdkan ingatan..pengajaran...pikir laa sdr..akal yg diberi nih bukan nak bia buat perkasam..kalo aa ade sorg insan ....sgt baik pekerti nye...tp x tutup aurat ..masih berdosa gak ...same laa juge..kalo org yg tutp aurat tp masih buat bende x elok..berdosa juge..so xde sape yg mng..same jek..fair n square..same2 rugi..xde yg mng..kan elok kalo da laa baik..tutop aurat lg..syg kalo ade budi yg baik..aurat pule x dijaga...

cm ade jek yg selalu bermain defensive midfielder bile ade soklan berbentuk soklan attacking midfielder dtg menguji..pehal masuk bola lak nih..hahaha..maksud aku..yg cm mempertahankan laa..sbb2 x bertudung..yg plg feymes..x sampai seru...iye..tp kite kene aa try ak..aku pon kene aa gak try..hahaha..tutop aurat...penah sekali aku bc buku agame kat sekolah dlu...lebey kurg aa bunyik die cmnih..."neraka itu dikelilingi ngan bende2 yg menyeronokkan dan melalaikan..dan syurga itu dikelilingi dgn perkara yg sebaliknye"..aku pon x bape sure..ke cm dunia dikelilingi ngan bende yg melalaikan ttp akhirat adalah sebaliknye..aku pon x bape sure..aku penah bace aa dlu...so cm psl aurat nih..kene aa try..nak tunggu seru nih..agak payah aa ngan kehadiran syaitan n nafsu nih..kene aa latih kut...hahaha....

ok aa.aku pon kene belajar lg...insyaAllah penulisan kali nih aku jdkan ingatan utk diri sdr..dan utk sape yg membace blog nih..

wassalam

selamat ari raye..maap zahir batin




No comments: